Fundusze Europejskie
Strona główna/Aktualności/Wieloletni projekt „Niepodległa”

Wieloletni projekt „Niepodległa”

10 Listopada 2022

Podsumowanie wieloletniego projektu „Niepodległa”

W setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę nasza szkoła pod kierunkiem dr Katarzyny Kaczmarek weszła w wieloletni projekt „Niepodległa”.

Od 2018 roku realizowaliśmy przedsięwzięcia mające na celu celebrowanie z radością kolejnych rocznic.
Przez 5 lat nasi uczniowi brali m.in. udział w ogólnopolskiej akcji społecznej „Mamy niepodległą!”, która skierowana była do wszystkich, bez względu na wiek, czy poglądy i zainteresowania. Akcja pod patronatem Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku zmniejsza dystans między nadawcą a odbiorcą, promując radosne świętowanie uwalniające pozytywne emocje od Bałtyku do Tatr. Cyklicznie przystępowaliśmy do zadania „Szkoła do hymnu”: ostatni dzień roboczy przed Narodowym Świętem Niepodległości o symbolicznej godzinie 11:11 zaśpiewali „Mazurka Dąbrowskiego”. Istotnym były również lekcje w terenie podczas których uczniowie odwiedzali „miejsca pamięci historycznej” czyli  archiwa historyczne, pomniki, muzea ale także mieszkania z pamiątkami osobistymi, w których np. spotykają się kombatanci i obchodzą ważną uroczystość. Byliśmy m.in. w Auschwitz-Birkenau, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, Muzeum Neonów w Warszawie, Muzeum Wsi Opolskiej, Muzeum Narodowym Gdańsku. Ważnym również wydarzeniem był udział w międzynarodowej wymianie młodzieży na Litwie do którego zaprosiło Nas „Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód” pod tytułem „Królestwo Zygmunta Augusta”, podczas którego uczniowie poznawali historię w „praktyce”.
Wydarzeniem podsumowującym projekt „Niepodległa” był udział szkoły w projekcie orgaznizowanym przez Wojewodę Dolnośląskiego „Nasza Niepodległa-festiwal historyczny” w Trzebnicy. Zadaniem było zorganizowanie i poprowadzenie stoiska, na którym, w dowolnie przyjętej, aktywnej formie, zaprezentowaliśmy uczestnikom festiwalu historyczną postać, która żyła i działała w okresie II Rzeczypospolitej, a jest związana z regionem województwa dolnośląskiego. Wybraliśmy Profesora Ludwika Hirszfelda, który odegrał kluczową rolę w rozwoju badań nad chorobami zakaźnymi (głównie dzieci) i szczepieniami.

Realizując przedsięwzięcia zwracano uwagę na znaczenie promowania przyjaznej uczniom edukacji, której celem było m.in.: rozbudzenie zainteresowań poznawczych dzieci, wykształcenie u nich umiejętności samodzielnego, krytycznego i analitycznego myślenia, umiejętności łączenia faktów, twórczej postawy. Ważnym dla nas jest, by dzięki znajomości przeszłości uczniowie mogli rozumieć teraźniejszość, dostrzegać analogie między przeszłością a teraźniejszością i zagrożenia płynące z powtarzania niektórych procesów, by mogli być odpowiedzialnymi obywatelami zarówno swojej lokalnej społeczności jak również Polski i Europy.

do góry